Polityka flotowa

Polityka flotowa

polityka flotowaPolityka flotowa to szerokie zagadnienie, które obejmuje praktycznie wszystkie decyzje związane z zakupem, użytkowaniem oraz sprzedażą samochodów firmowych. W ramach przyjętej w przedsiębiorstwie polityki flotowej:

  • określane jest zapotrzebowanie na samochody w firmie,
  • wybierane są konkretne marki i modele samochodów, silniki, wyposażenie, kolory,
  • określana jest forma własności samochodów firmowych (zakup, leasing, wynajem długoterminowy),
  • podejmowane są decyzje dotyczące ubezpieczenia samochodów oraz kosztów ich serwisowania,
  • określana jest dostępność samochodów dla pracowników (Na jakich stanowiskach pracownicy otrzymują samochody służbowe do własnej dyspozycji? Na jakich warunkach z samochodów służbowych mogą korzystać pozostali pracownicy?).

Oczywiście wymienione powyżej zagadnienia nie wyczerpują w całości tematu, a jedynie obrazują jego złożoność, a co za tym idzie ilość znaczących decyzji, jakie musi podjąć przedsiębiorstwo w ramach opracowywania polityki flotowej.

Polityka flotowa a optymalizacja kosztów

Warto pamiętać o tym, że utrzymanie firmowej floty nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Odpowiednia strategia kosztowa firmy w połączeniu z przemyślaną polityką flotową pozwala zaspokoić potrzeby pracowników, przy jednoczesnym zachowaniu wydatków na umiarkowanym poziomie. Jak możemy zoptymalizować koszty związane z zakupem oraz eksploatacją samochodów w przedsiębiorstwie?

Podstawą dobrze przygotowanej polityki flotowej jest określenie rzeczywistych potrzeb firmy w tym zakresie. Mówiąc o potrzebach nie mamy na myśli tylko liczby samochodów, ale również ich standard, pojemność silnika i rodzaj napędu. Od pojemności silnika będzie zależała stawka obowiązkowego ubezpieczenia OC, a od rodzaju napędu koszt bieżącej eksploatacji pojazdów firmowych. Nie bez wpływu na cenę samochodów jest kolor lakieru i rodzaj nadwozia. Jeśli naprawdę zależy nam na redukcji kosztów w firmie w tym zakresie powinniśmy zbudować naszą politykę flotową w oparciu o kompaktowe samochody miejskie z silnikami o niedużej pojemności.

Polityka flotowa a budowanie wizerunku firmy

Formułując postanowienia polityki flotowej w firmie warto uwzględnić rolę, jaką samochody służbowe odgrywają w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Istotna jest tu nie tylko możliwość ich wykorzystania jako formy reklamy mobilnej, ale również ich reprezentacyjność. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które osiągnęły pewien etap rozwoju są poniekąd zobowiązane do posiadania przynajmniej jednego luksusowego samochodu, który stanowi swoistą wizytówkę firmy w kontaktach biznesowych.

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookie i prosi o podanie danych osobowych w celu zwiększenia wygody przeglądania.