Wnioski 4optima z lektury raportu UKE
- 4 marca 2015
- Posted by: Konrad Myslinski
- Category: Telekomunikacja
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania ankietowe dotyczące korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2011-2014
To ciekawy materiał dla pasjonatów unowocześniania narzędzi wspierających działania firm i optymalizowania kosztów administracyjnych. Wnikliwa lektura prowadzi do wniosków potwierdzających zasadność misji 4optima: Można lepiej i taniej!
Średnia miesięczna ponoszonych kosztów na telefonię stacjonarną wynosi od 169zł do 916zł, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Połowa średnich przedsiębiorstw wykorzystuje w tym celu więcej niż 1 linię. Zastanowiło nas, że:
- 45% firm korzystających z linii stacjonarnych utrzymuje je z przyzwyczajenia,
- 42% z powodu, że „stacjonarny numer nadaje większej wiarygodności firmie”.
Stacjonarny numer może działać na łączach komórkowych, jakie są więc powody dla wydawania takich pieniędzy, poza zaniechaniem? Czy przedsiębiorcy zweryfikowali czy rzeczywiście „korzystanie z telefonu stacjonarnego jest tańsze niż z komórkowego”, czy uzasadniają ciężkie budżety stereotypami? Zastanawiające, że nie widać w raporcie odpowiedzi „ponieważ tak jest kosztowo korzystniej”. Eksperci 4optima tylko taki argument uznają za zadowalający i kończą poszukiwanie alternatyw. Jednak, mimo stosunkowo dużego zadowolenia z jakości usług przedsiębiorcy narzekają na ceny, promocje i rabaty.
UKE w swoim raporcie przedstawia również dane dotyczące korzystania z usług dostępu do Internetu mobilnego i stacjonarnego. Wynika z niego, że prawie połowa badanych zadowolona jest z oferty cenowej posiadanych usług. Równolegle jednak czytamy, że:
- ponad 33% badanych nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie jakie parametry techniczne posiada ich stacjonarne łącze internetowe,
- a blisko 50% badanych nie wie jaki posiadają miesięczny limit danych Internetu mobilnego.
Czy można być zadowolonym z poziomu cen usługi, której parametrów się nie zna bądź nie rozumie? Znajomość i rozumienie ofert rynkowych daje możliwość porównania ofert rynkowych i odniesienia warunków zawartego kontraktu do alternatyw. Tylko takie postępowanie może być podstawą do zadowolenia z posiadanego kontraktu.