Eksperci 4 optima komentują: BNP Paribas i Arval opublikowały kolejny Barometr Flotowy.

Biorąc pod uwagę, że większość ankietowanych przedsiębiorców prognozuje zwiększanie rozmiaru swoich flot samochodowych, to tym bardziej zastanawia nas, że:

1. Blisko połowa (między 45% a 49% respondentów w zależności od wielkości przedsiębiorstwa) kupuje samochody z własnych środków. W 4optima wierzymy, że kapitał firmy powinien być reinwestowany w jej podstawową działalność. Jeśli firma dysponuje środkami finansowymi na zakup floty, to korzystając z zewnętrznych form jej sfinansowania i inwestując te środki we własne produkty, budowanie sprzedaży, czy podniesienie jakości obsługi klientów, buduje własną konkurencyjność W ten sposób podniesiona rentowność firmy umożliwi jej długotrwałe zobowiązanie do utrzymania floty samochodowej przez zewnętrznego partnera. Nie wszyscy musimy być ekspertami w zakresie efektywnego utrzymania samochodów służbowych, bo i po co? A że nie wszyscy takimi ekspertami są najlepiej świadczy kolejny fakt.

2. Blisko połowa (między 34% a 48% respondentów w zależności od wielkości przedsiębiorstwa) decydując się na wybór samochodu służbowego kieruje się jego ceną zakupu, a nie liczy TCO (total cost of ownership). Nieco mniej zaskakuje nas informacja, że ogromną wagę przykłada się do marki auta ( między 21% a 29% respondentów w zależności od wielkości przedsiębiorstwa kieruje się tym kryterium). Ma to związek z tym, że w Polsce samochód służbowy jest elementem prestiżu i , jako taki, stanowi często benefit pracowniczy. Nie mniej jednak zaniedbanie w przyłożeniu właściwej wagi do skrupulatnego wyliczenia TCO napawa zdumieniem. Zgadujemy, że może źródłem tego, ważącego na kosztach firm, błędu może być brak wiedzy u kupujących o metodyce wyliczenia całkowitych kosztów posiadania samochodu służbowego.

Kogo jednak stać na takie błędy i taki brak wiedzy? Przeprowadzenie należytej analizy i zarekomendowanie najbardziej optymalnego sposobu zaspokojenia potrzeb flotowych w firmie tak łatwo jest na rynku pozyskać zlecając to ekspertom, których wynagrodzenie z nawiązką pokryją wygenerowane przez nich oszczędności. Częścią otrzymanej usługi powinno być zawsze zaproponowanie właściwej polityki flotowej, tak aby dopingować użytkowników samochodów służbowych do właściwych zachowań, które również znacząco wpływają na koszty posiadania floty oraz właściwego modelu jej ubezpieczenia.

Dokument źródłowy: Link